TökFejFaragás házilag

2012. november 01. - kreativiki

November első napjainak különböző értelmezéseiről és ünnepléséről már tavaly írtam, idén (életemben először) megpróbálkoztam a töklámpás faragással is.
Bár nem vagyok nagy híve az "ünnepkeverésnek", az amerikai hagyományoknak ezt az elemét mégis jópofának és hangulatteremtőnek gondolom, pláne, miután van két kicsiny Gyermekem és egy Apukám, akinek sütőtök ültetvénye van...
Gondoltam, megosztom Veled a tapasztalataimat, hogyan faragtam töklámpást, hátha még Te is most csinálsz ilyet először.

Hozzávalók:toklampasok.jpg

  • sütőtök bármilyen mennyiségben, formában és színben
  • arcötlet, amit az internetről igen gyorsan be tudsz szerezni, ha nincs sajátod
  • ceruza
  • 1 db filéző, azaz vékony pengéjű, hegyes, éles kés
  • 1 db kanál (jó, ha éles pereme van, így javaslom egy használaton kívülinek reszelj egy kis élt.)
  • teamécses


Elkészítés:
Mindenek előtt kicsit megsikáltam, majd megtörölgettem a tököket.
Az egyik tök nem tudott megállni a "saját lábán" és folyton feldőlt, így egy kis darabon megskalpoltam az alját, hogy ezáltal legyen egy sík része, ami megtartja.

A felső részén a kalapját úgy vágtam körbe, hogy a vágásszél ne függőleges, hanem inkább ferde legyen (kb. 45°-ban tartva a kést), hogy az ne essen bele a majd üres fejbe, a perem megtartsa.
A kalapról könnyedén levágtam a húsos-szálas részeket.

Miután bejutottam a tök belsejébe, jött a neheze, a hús és a magok eltávolítása, az a a belsőségek kikaparása.
Ehhez egy normál, ám már használaton kívüli evőkanál szélét körben megcsiszoltam, hogy egy kis élt kapjon, így a szörnyűséges zöldséghús szálakat is könnyebben tudtam kivájni.
A húst egy egyszerű tálba kanalaztam, a magokból félretettem egy keveset, hogy jövőre nekem is legyen saját ültetvényem, a többit pedig megszárítottam és megsütöttem.

Firkáltam pár arcötletet, amiből a Lányok kettőt megvalósításra kiválasztottak. Ezeket ceruzával felrajzoltam a zöldségekre, majd a filézőkéssel óvatosan, de erőteljesen a vonalak mentén végigvágtam a tökhéjat. A nagyobb, összefüggőbb darabokat több elemre darabolva emeltem ki, nehogy megrepedjen a héj.
A kivágott arc elkészülte után igyekeztem mégjobban kikaparni a maradék belsőséget is, hogy szép sima legyen a tök fala.

Végül beletettem egy-egy teamécsest, meggyújtottam a lángokat és visszatettem a kalapokat a tökfejek fejére, majd a Lányokkal együtt csodáltuk a különös hangulatot és szimatoltuk a "sülőtők" illatot...

Tipp:

  • Kezdő töklámpafaragóknak érdemes közepes, vagy minél kisebb méretű tököt választani, amit könnyebb megfaragni.
  • Minél élesebb a kés, és minél szögletesebbek a vonalak, annál könnyebb a faragás.
  • A töklámpás élettartama némileg növelhető, ha a vágásszéleket és a külső héjat vékonyan megkenjük olajjal (ezáltal a zöldséghús lassabban szárad ki).
  • Ha pár nap után természetesen mégis aszalódni kezdene a tökfej, pár órára vízbe lehet áztatni, hogy újra átnedvesedjen, majd lassan (nem a radiátorra téve), de alaposan kiszárítani. Így ismét nyerhetünk pár tökfejfényű napot.
  • A meggyújtott mécses nyílt lángja miatt nem árt az óvatosság! A világító töklámpást jobb inkább kültéren elhelyezni (a hidegben amúgy is tovább megmarad, mint a meleg szobában).

Ajánló
A sütőtök egészségességéről szóló ódámat ITT tudod elolvasni.
A baloldali Címkefelhőben is megtalálod a "Sütőtök"-öt, amin keresztül megnézheted a belőle készíthető kedvenc receptjeimet.

A bejegyzés trackback címe:

https://tarkafirka.blog.hu/api/trackback/id/tr34900618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása