Az ősz egyik szezonális csemegéje a SÜTŐTÖK, latinul ’Cucurbita’, népies nevén ’dinka’.

Tápértéke nagyon magas; sok cukor, fehérje, vitamin és rost van benne, de a kalória tartalma nagyon csekély (100 g csak 80 kcal). Olyan könnyen emészthető, hogy már csecsemő korban adható, és valójában nincs olyan korosztály, akiknek ne lenne hasznos a rendszeres fogyasztása.

Rendkívül magas a káliumtartalma, ami azért fontos, mert a nátriummal együtt ez a nyomelem tartja egyensúlyban szervezetünk vízháztartását. Sajnos túl sok nátriumot fogyasztunk (leginkább konyhasó formájában), így igencsak szükség van a természetes káliumforrásokra is. Kutatások kimutatták, hogy minél több káliumot eszünk, annál nagyobb lesz a csontokban található ásványi anyag sűrűség. Mert, ha túl sok savas ételt eszünk, a szervezetünk kénytelen ezt közömbösíteni, amit úgy tud elérni, ha felhasználja a csontokban található kalcium sókat (igen, ez a csontritkulás…). A sütőtökhöz hasonló, magas káliumtartalmú gyümölcsök és zöldségek fogyasztásának növelése csökkenti a szervezet elsavasodását, ezáltal segít megőrizni a szervezet kalciumtartalmát (is), így a csontok és izmok épségét.

Egyéb káliumtartalmú zöldségek, gyümölcsök: a friss és az aszalt sárgabarack, szilva és szőlő, valamint az alma, narancs, banán, málna, uborka, cékla, sárgarépa, krumpli, borsó, bab, retek, torma, petrezselyem, kapor, zeller, hagymák, tök és dinnyefélék.

Másik fontos alkotói az antioxidáns karotinoidok (amiktől narancssárga színű), de az A-vitamin tartalma sem elhanyagolható, ami a látást, a szemet erősíti.
Ezek mellett tartalmaz még vasat, magnéziumot, foszfort és természetesen bélrendszer-tisztító rostot.

A sütőtök édes íze sütve jön ki a leginkább. Az A-vitaminnak és karotinoidoknak zsírra van szükségük a felszívódáshoz. Lehetőleg sok jó omega zsírsavat tartalmazó, hidegen sajtolt, hevíthető olajjal jó kisütni. Így sokkal finomabb és egészségesebb is.
Ehhez alaposan megmosom, meghámozom, kb. ujjnyi vastag szeletekre vágom, kimagozom, majd mindkét oldalára kevés szőlőmag olajjal bekenem. Tepsire rakosgatva 200 fokos sütőben 40-50 perc alatt puhára sütöm.
Az így nyert puha tök sokféle képpen felhasználható; például pürének (krumpli helyett), süteményekbe, pogácsába, krémként kenyérre kenve, vagy csak úgy önmagában elfalatozva. Kockára vágva, és úgy megsütve húsok mellé köretként is kínálható.

A nyers tök lereszelve süteményekbe, fasírtokba, töltött ételekbe is tehető, mert így gyorsan megfő. Párolva is elkészíthető, de ebben az esetben kevésbé lesz édes.
Konkrét recepteket a következő bejegyzésekben írok majd.

TÖKMAG
A finom édes hús mellett a szintén finom tökmagban is számos jókis tápanyag található. Ezek például pozitív hatással vannak a jóindulatú prosztata-megnagyobbodásra (béta-szitoszterol), mások koleszterincsökkentők (fitoszterol). Ásványi anyagok közül szintén gazdag káliumban, magnéziumban, foszforban, mangánban. Pirított állapotban ezek jóval nagyobb mennyiségben válnak felhasználhatóvá a cink, szelén és rostok mellett. Mindezek a nyomelemek fontosak a növekedés, sebgyógyulás, agyi funkciók és a cukor megfelelő anyagcseréje, valamint az inzulin és a koleszterin szempontjából. Azonban rá is igaz, hogy csak mértékkel nassoljuk, mert sok benne a fehérje, de a kalória is.

Pirított tökmag házilag:
A sütőtök húsából kivájt magokat megmosom, majd kiterítve, levegőn hagyom kiszáradni. , Egy kevés vajat felolvasztok, vagy felforrósítok szezám esetleg repce, vagy szőlőmag-olajat és rádobom a tökmagokat. Szétoszlatom őket és addig sütöm, míg ropogósak nem lesznek. Különböző fűszerekkel ízesíthető is, például kurkumával, fokhagymával vagy cayanne-i borssal.
A tökmag (mint mindegyik dióféle és mag) kiválóan illik aszalt gyümölcsökhöz, sült zöldségekhez, salátákhoz és műzlibe.

És ne felejtkezzünk meg a magokból nyert TÖKMAGOLAJról sem, melynek ásványi anyag tartalma nagyjából megegyezik a fent felsoroltakkal, így gyógyhatása is hasonló, de koncentráltabb. Fogyasztása férfiaknak kifejezetten ajánlott.

Ajánló:
ITT  találhatod meg a receptjeimet, leírásaimat a sütőtök házi felhasználhatóságáról.

Forrás (többek közt, leginkább) Jonny Bowden: Egészséges élet Egészséges táplálkozás (Egmont kiadó, 2008.) A pirított tökmag receptjét a Dr. Walter Willet jegyezte le a könyv magvakról szóló fejezetében.
Az első és utolsó képek forrása az international.stockfood.com oldal

Szerző: kreativiki  2011.10.27. 21:06 Szólj hozzá!

Címkék: sütőtök

A bejegyzés trackback címe:

https://tarkafirka.blog.hu/api/trackback/id/tr773334916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.