NapHimnusz, avagy a Gayatri Mantra

2020. november 14. - kreativiki

A hagyományos hindu irodalomban sok helyen fel-fel bukkan a Gayatri (Gájatrí) Mantra, így én is többször kaptam fel rá a fejem, például a Srimad Bhagavatam, a Rámájaná énekei között, illetve a MaháBharátában.
Ezekben a történetekben egy-egy esendő ember, jógi, rishi kántálta amilyen sokszor és elmélyülten csak tudta ezt az imát, mert úgy tartják, hogy aki rendszeresen és hittel énekli, annak lelkét a
mantra megerősíti, testét megszabadítja a betegségektől, életéből minden bajt, gondot elhárít és az az ember elnyeri az istenek kegyelmét.
Olvasmányaim alapján ez eddig mindegyiknek sikerült is :)

(Asvapati királyról, illetve a lányáról, akit a mantra által nyert kegyelemből kapott, hamarosan bejegyzek egy szép történetet :)

A Gájatrí vagy másik nevén Szávitrí (Szavitar imája) a legősibb imaformulák (mantrák) egyike.
Himnusz a Naphoz, aki fenntartja az életet a Földön; egyúttal fohász is minden érző lény megvilágosodásáért.
A hindu Rig-Vedában szerepel (3/62.10), ami a négy Véda közül a legrégebbi, legfontosabb; rendszerezett magyarázatát adja a létezésnek, teremtésnek és a tudat fejlődésének.


Szavitarhoz (nevének jelentése 'Napsugár') a Fényesség és Világosság istennőjéhez szól, aki a Nap leányaként, mint a hajnal, eloszlatja a tudatlanság sötétségét, és meggyújtja az Igaz Tudás lámpását.

A Teremtő Brahma isten társaként a női minőségeket képviseli

  • Ő a Forrásból eredő folyó (Saraszvati), a könnyeden áramló energia, életerő, a folyékonyság, a beszéd.
  • A hajnali első napsugarak megszemélyesítője, amik eloszlatják az éjszaka sötétjét, így ő hozza a bölcsességet, a tudást, a tanítást, tudományt a világba.
  • A teremtés játékos aspekusa; kreativitás, művészet (zene, tánc, képzőművészet).

Attribútumai

  • savitri_gayatri.jpgSzavitrinek öt arca van, amiben megjelenik az isteni hármasság (Trimurti, azaz Brahma, Visnu és Síva)
  • Öt feje az öt elemet (föld, víz, tűz, levegő, éter) is szimbolizálja, valamint az öt kósát (kosha) vagy burkot, amik eredeti Önvalónkat befedik (fizikai test/anyagi burok, vitális test/életerő burok, pszichológiai test/érzelmi-, értelmi burok, intellektuális test/megismerés burka, üdvözült test/tökéletes boldogság burka).
  • Kezeiben a szerencse és a siker/gazdagság lótuszait, botot, szigonyt, kötelet, egy tál szenteltvizet, egy üvegcse ambróziát tart, csakrakereket pörget, két első kezével áldást oszt.
  • A hindu isteneknek gyakran van szimbolikus jelentésű "hátasállatuk, járművük", Szávitríé a lótusz, ami az öröm és a megvilágosodás jelképe.

A mantra szanszkrit szövege

Om bhur bhuva svaha
Tat savitur varenyam
Bhargo devasya dhimahi
Dhiyo yo nah prachodayat

Magyarra valahogy így fordítható

Óm, Ó Föld, Levegőég és Menny!
Adjátok, hogy elnyerjük Szavitar világosságát,
és az ébressze fel emlékezésünket!
(Baktay Ervin fordítása)

Óm, Elmélkedjünk a Föld, Levegőég és Menny
isteni Teremtőjének magasztos szellemén:

irányítsa Ő a gondolataink erejét a négy életcél elérésére!
(Jádzsanavalkja értelmezésében, Baktay Ervin fordításában)

 Dicséret minden létező forrásának!
Általad érjük el az igaz boldogságot minden síkon
Áldjuk és szolgáljuk hatalmas lényedet,
kérjük, itass át bennünket örökké égő fényeddel!
(Deva Permal értelmezésében)

A Három Világot beragyogó Legfelsőbb Fény
Világítsa meg tudatunkat
és irányítsa értelmünket az erényesség útjára!
(Vaszelka Mariann értelmezésében) 

Az egyes szavak jelentése

Om   

'A megnyilvánuló és nem megnyilvánult Legfőbb Úr, Brahman.
Ősi hang, amiből az Univerzum keletkezett'

Bhur 'Az anyagi világ, a természet, az 5 elem, Prakritri'
Bhuva 'Köztes tér, üres tér, életerő, Sakthi'
Svaha 'Mennyei sík, tiszta tudat'
Tat 'Az, Isten, Brahma'
Savitur 'Forrás, Az, amiből minden született, Teremtő'
Varenyam 'Tisztelet, hódolatot érdemlő'
Bhargo 'Fény, ami megszünteti a tudatlanságot'
Devasya 'Isteni ragyogás, valóság, lét'
Dhimahi 'Meditáció, elmélkedés, intuíció'
Dhiyo   'Értelem, Buddhi'
Yo 'Ami'
Nah 'Minket'
Prachodayat 'Megvilágosít, vezet az úton'

 

A számomra legkedvesebb zenei megfogalmazása Deva Permal, Mitten és Manose előadásában

Megjegyzés:
Egyes források szerint Szavitri, Saraszvati és Gayatri Brahma feleségei.
Mások szerint csak különböző nevei, megnyilvánulásai.
Satarupa és Brahmani és néven említik.

Saraszvati (Saraswati) úgy érzem, megérdemel majd egy külön bejegyzést...
Már nevének jelentései is sokatmondóak: Szara 'lényeg', Szva 'én', azaz 'Aki a lényeget adja az ember énjéhez'; más értelmezésben Szarasz 'folyékony', Vati 'könnyű', azaz 'könnyeden áramló energia', mai divatos nevén 'flow'.
A hindu panteon irodalmában őt találjuk Brahma feleségeként és, mint ilyen a tridévi egyike Laksmi (Visnu) és Párvati (Síva felesége) mellett.
Őt emlegetik a tudás, művészetek istennőjeként, hattyún utazva, kezeiben vína hangszerrel ábrázolva.

Gayatrinak nevezik a Védák egyik leggyakrabban használt versmértékét is.

Felhasznált irodalom: Baktay Ervin: Mahábhárata, Narada Kush: A Védák bölcsessége mindenkinek, vedicgoddess.weebly.com, en.wikipedia.org/wiki/Gayatri

A kép eredetijének forrása a vedicgoddess.weebly.com oldal.

A bejegyzés trackback címe:

https://tarkafirka.blog.hu/api/trackback/id/tr2516283238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása