NapHimnusz, avagy a Gayatri Mantra

2020. november 14. - kreativiki

A hagyományos hindu irodalomban sok helyen fel-fel bukkan a Gayatri (Gájatrí) Mantra, így én is többször kaptam fel rá a fejem, például a Srimad Bhagavatam, a Rámájaná énekei között, illetve a MaháBharátában.
Ezekben a történetekben egy-egy esendő ember, jógi, rishi kántálta amilyen sokszor és elmélyülten csak tudta ezt az imát, mert úgy tartják, hogy aki rendszeresen és hittel énekli, annak lelkét a
mantra megerősíti, testét megszabadítja a betegségektől, életéből minden bajt, gondot elhárít és az az ember elnyeri az istenek kegyelmét.
Olvasmányaim alapján ez eddig mindegyiknek sikerült is :)

(Asvapati királyról, illetve a lányáról, akit a mantra által nyert kegyelemből kapott, hamarosan bejegyzek egy szép történetet :)

A Gájatrí vagy másik nevén Szávitrí (Szavitar imája) a legősibb imaformulák (mantrák) egyike.
Himnusz a Naphoz, aki fenntartja az életet a Földön; egyúttal fohász is minden érző lény megvilágosodásáért.
A hindu Rig-Vedában szerepel (3/62.10), ami a négy Véda közül a legrégebbi, legfontosabb; rendszerezett magyarázatát adja a létezésnek, teremtésnek és a tudat fejlődésének.


Szavitarhoz (nevének jelentése 'Napsugár') a Fényesség és Világosság istennőjéhez szól, aki a Nap leányaként, mint a hajnal, eloszlatja a tudatlanság sötétségét, és meggyújtja az Igaz Tudás lámpását.

A Teremtő Brahma isten társaként a női minőségeket képviseli

  • Ő a Forrásból eredő folyó (Saraszvati), a könnyeden áramló energia, életerő, a folyékonyság, a beszéd.
  • A hajnali első napsugarak megszemélyesítője, amik eloszlatják az éjszaka sötétjét, így ő hozza a bölcsességet, a tudást, a tanítást, tudományt a világba.
  • A teremtés játékos aspekusa; kreativitás, művészet (zene, tánc, képzőművészet).

Attribútumai

  • savitri_gayatri.jpgSzavitrinek öt arca van, amiben megjelenik az isteni hármasság (Trimurti, azaz Brahma, Visnu és Síva)
  • Öt feje az öt elemet (föld, víz, tűz, levegő, éter) is szimbolizálja, valamint az öt kósát (kosha) vagy burkot, amik eredeti Önvalónkat befedik (fizikai test/anyagi burok, vitális test/életerő burok, pszichológiai test/érzelmi-, értelmi burok, intellektuális test/megismerés burka, üdvözült test/tökéletes boldogság burka).
  • Kezeiben a szerencse és a siker/gazdagság lótuszait, botot, szigonyt, kötelet, egy tál szenteltvizet, egy üvegcse ambróziát tart, csakrakereket pörget, két első kezével áldást oszt.
  • A hindu isteneknek gyakran van szimbolikus jelentésű "hátasállatuk, járművük", Szávitríé a lótusz, ami az öröm és a megvilágosodás jelképe.

A mantra szanszkrit szövege

Om bhur bhuva svaha
Tat savitur varenyam
Bhargo devasya dhimahi
Dhiyo yo nah prachodayat

Magyarra valahogy így fordítható

Óm, Ó Föld, Levegőég és Menny!
Adjátok, hogy elnyerjük Szavitar világosságát,
és az ébressze fel emlékezésünket!
(Baktay Ervin fordítása)

Óm, Elmélkedjünk a Föld, Levegőég és Menny
isteni Teremtőjének magasztos szellemén:

irányítsa Ő a gondolataink erejét a négy életcél elérésére!
(Jádzsanavalkja értelmezésében, Baktay Ervin fordításában)

 Dicséret minden létező forrásának!
Általad érjük el az igaz boldogságot minden síkon
Áldjuk és szolgáljuk hatalmas lényedet,
kérjük, itass át bennünket örökké égő fényeddel!
(Deva Permal értelmezésében)

A Három Világot beragyogó Legfelsőbb Fény
Világítsa meg tudatunkat
és irányítsa értelmünket az erényesség útjára!
(Vaszelka Mariann értelmezésében) 

Az egyes szavak jelentése

Om   

'A megnyilvánuló és nem megnyilvánult Legfőbb Úr, Brahman.
Ősi hang, amiből az Univerzum keletkezett'

Bhur 'Az anyagi világ, a természet, az 5 elem, Prakritri'
Bhuva 'Köztes tér, üres tér, életerő, Sakthi'
Svaha 'Mennyei sík, tiszta tudat'
Tat 'Az, Isten, Brahma'
Savitur 'Forrás, Az, amiből minden született, Teremtő'
Varenyam 'Tisztelet, hódolatot érdemlő'
Bhargo 'Fény, ami megszünteti a tudatlanságot'
Devasya 'Isteni ragyogás, valóság, lét'
Dhimahi 'Meditáció, elmélkedés, intuíció'
Dhiyo   'Értelem, Buddhi'
Yo 'Ami'
Nah 'Minket'
Prachodayat 'Megvilágosít, vezet az úton'

 

A számomra legkedvesebb zenei megfogalmazása Deva Permal, Mitten és Manose előadásában

Megjegyzés:
Egyes források szerint Szavitri, Saraszvati és Gayatri Brahma feleségei.
Mások szerint csak különböző nevei, megnyilvánulásai.
Satarupa és Brahmani és néven említik.

Saraszvati (Saraswati) úgy érzem, megérdemel majd egy külön bejegyzést...
Már nevének jelentései is sokatmondóak: Szara 'lényeg', Szva 'én', azaz 'Aki a lényeget adja az ember énjéhez'; más értelmezésben Szarasz 'folyékony', Vati 'könnyű', azaz 'könnyeden áramló energia', mai divatos nevén 'flow'.
A hindu panteon irodalmában őt találjuk Brahma feleségeként és, mint ilyen a tridévi egyike Laksmi (Visnu) és Párvati (Síva felesége) mellett.
Őt emlegetik a tudás, művészetek istennőjeként, hattyún utazva, kezeiben vína hangszerrel ábrázolva.

Gayatrinak nevezik a Védák egyik leggyakrabban használt versmértékét is.

Felhasznált irodalom: Baktay Ervin: Mahábhárata, Narada Kush: A Védák bölcsessége mindenkinek, vedicgoddess.weebly.com, en.wikipedia.org/wiki/Gayatri

A kép eredetijének forrása a vedicgoddess.weebly.com oldal.

Banános muffin

Jópárszor előfordul, hogy nem fogy el a banán, barnulni, szottyosodni kezd, ami ezáltal kiváló sütialappá válik. Igazából nem csak megöregedett banánból és nem csak azért, hogy ne kelljen kidobni...Azért is rengetegszer sütök banános muffint, mert nagyon gyorsan elkészül és isteni finom!

bananosmuffinkeszen.jpgHozzávalók

  • 150 g vaj
  • 100 g cukor
  • 4 db tojás
  • 200 g rizsliszt
  • Fél csomag (6 g) sütőpor
  • pici só
  • pici vanília őrlemény vagy kardamomm (elhagyható)
  • 2-3 db banán
  • pici citromlé

Tetejére 1-1 kocka (Boci) csoki (elhagyható)

Elkészítés
bananosmuffinteszta.jpgA lisztben elkeverem a sütőport, vaníliát és egy csipet sót.

A vajat megolvasztom (egy kis üvegtálba kimérve 30 másodpercre beteszem a mikróba), majd a cukorral habosra keverem. Egyenként hozzáadom a tojásokat is, majd apránként a lisztet.

A banánokat villával összetöröm, meglocsolom a citromlével és beleforgatom a tésztába.

A muffin formákat megtöltöm úgy, hogy egy picit a széle alatt legyen a tészta, majd előmelegített sütőben légkeveréssel 180˚Con elkezdem sütni.
8 perc után mindegyik tetejére teszek egy kis kocka csokit és még 10 percig tovább sütöm.

Ekkora mennyiségből nálam az 5 cm átmérőjű, pici szilikon kapszlikban kb. 40 db muffin lesz.

Tipp

  • Muffint rizsliszttel szeretek sütni, mert  így lesznek nagyon finom, könnyűek a sütikék. Rizsliszt helyett természetesen jó a sima búzaliszt, vagy rétesliszt is.
  • A lisztbe lehet keverni némi durvára vágott diót/ mogyorót, amitől jó ropogós lesz.
  • Ha fém muffinsütőt használsz, akkor ne felejtsd el betöltés előtt kivajazni, vagy papírkapszlikkal kibélelni.
  • Vendégségbe vinni is nagyon jó, mert gyorsan elkészül és tuti sikere lesz.
  • Ebből az alapreceptből variáltam a sütőtökös verziót, amit ITT találsz.

EpresPudingosPiskóta

Apósom a minap rámzúdított több kilónyi epret, aminek nagyrészéből természetesen lekvárt főztem, de a szépséghibásakból süti lett, ami azzal a lendülettel fogyott el, ahogy letettem az asztalra...:)

Érthető, hiszen a kedvenc piskótatészta receptet vegyítettem egy kedvenc krémmel és persze az eperrel.

GyerekNapon a Lányok egyértelműen erre a sütire szavaztak ebéd utáni desszertként és asszem, még igen sokszor meg kell majd sütnöm ilyen-olyan savanykás gyümölcsökkel, akár szülinapi tortaként is.

HOZZÁVALÓK
A tésztához:

  • 2 db tojáseprespiskotas.jpg
  • 100 g kristálycukor
  • 65 ml olaj
  • 65 ml víz
  • 100 g (rizs)liszt
  • fél csomag (6g) sütőpor
  • pici só
  • némi vanília őrlemény (el is hagyható)

A krémhez:

  • 400 ml tejepersziv.jpg
  • 1 csomag vaníliás pudingpor (főzős)
  • 4 ek cukor
  • 250 g mascarpone
  • pici citromlé

A tetejére:

  • kb. 250 g eper szeletelve, vagy bármilyen más savanykás gyümölcs (ribizli, szeder, meggy stb.)
  • esetleg egy kis eperlekvár

ELKÉSZÍTÉS

A tojásokat szétválasztom; a fehérjét kemény habbá verem úgy, hogy közben apránként beledolgozom a 100 g cukrot.
A lisztben elkeverem a sütőport, sót és a vaníliát.
A sárgájához - folyamatos keverés mellett - hozzáadom az olajat, majd váltogatva egy kis lisztet - egy kis vizet úgy, hogy mindkettőből hagyok egy keveset a legvégére. Ezen a ponton leállítom a keverőt és fakanállal dolgozom a masszához a cukros fehérjehabot, végül pedig a maradék lisztet és vizet.

A tésztát egy 22 x 30 cm-es kivajazott, vagy sütőpapírral bélelt tepsibe öntöm és szépen elegyengetem.
180 fokos, előmelegített sütőben, légkeveréssel 20-25 percig sütöm.

Míg sül a piskóta, összerakom a krémet.
250 ml tejet felteszek forrni 4 evőkanál cukorral. A hideg, maradék tejben csomómentesen elkeverem a pudingport, majd a gőzölgőhöz adom; addig főzöm, míg besűrűsödik. Egy keveset hagyom hűlni, majd habverővel homogénre keverem a mascarponéval és egy pici citromlével.

Ha megsült a piskóta, egy tálcára kiteszem és vékonyan megkenem eperlekvárral (ez a lépés ki is hagyható), majd a krémet is elkenem rajta. (Nem a teljes adag krémet kenem rá, csak úgy jó egy ujjnyi vastagságban, a többit a Lányok lelkesen elmajszolják.)

Az epreket megmosom és vékonyan szeletelve végigsorakoztatom a süti tetején.

Nem kell hűtőbe tenni, a krém elég jól összeáll, nem folyik le a piskótáról. No, meg ideje se lenne a sütinek dermedni, egyből rárepülnek...:)

 

Online SzabadulóSzoba

Már a karanténos bezártság idején felfedeztem egy ingyenes online szabadulószoba lehetőséget a Sweat Escape csapat oldalán.
GyerekNapon az eső, a hideg és a "még mindig nem szívesen megyünk emberek közé" érzés miatt végre kipróbáltuk az online szabadulást. Tök jó élmény volt! :)

Mindenki tudott hozzátenni valami ötletet a megfejtésekhez (a 11 és 13 éves lányaink, az 5éves is besegített a puzzle kirakásba, és mi szülők is). Bár az utolsó feladat kb. annyi ideig tartott mint addig eljutni, még így is sikerült 53 perc alatt kijutnunk. Sőt! Nagy lelkesedésünkben a havi kódfejtő feladvánnyal is megbírkóztunk, így még egy kedvezményes kupont is nyertünk a remek szórakozás mellé :)

Az alábbi linkre kattintva Ti is ki tudjátok próbálni:
www.szabaduloszoba.hu/blog/ingyenes-online-szabadulos-jatek

szabadvarazslo.jpg

 

 

 

FagyosSzentek új köntösben :)

Szent Pongrác, Szent Szervác, Szent Bonifác és a Lemuralia

Május közepére – mikor már épp kezdjük megszokni a cirógató napsütést - akárcsak most is -, lehűl az idő odakint; nem ritka, hogy jégeső esik, viharos szél tombol, éjjelre a talajmenti fagyok is visszatérnek.

Pedig ez a hónap a legjobb nevelő, hiszen már sokat süt a nap, ha esik az eső, az aranyat ér. A kora tavasszal éledező növények ekkorra már teljesen felébredtek. Sok virágunk virul már a kertben, a gyümölcsfákon gömbölyödik a majdani termés, érik az eper és a korai cseresznye, illatozik a bodza, a korán vetett borsót már lehet szüretelni, a zsíroskenyér mellé újhagymát és zsenge retket eszünk.

Az európai ember 100 évek óta tudja, hogy május 12-25. között jön a feketeleves, azaz a „megbékíthetetlen fagyosszentek”, akiknek napjain a bekövetkező lehűlés tönkreteheti az addig dédelgetett, kisarjadt rügyeket, a gyümölcs ültetvényeket, a veteményest. Már egy kezdő kertész is, tudja, hogy a fagyérzékeny paradicsom-, paprika palántákat, az uborkát, babot, büdöskét csak ezen napok elmúltával érdemes kiültetni. Az érzékenyebb, nemesebb szőlőfajták is veszélyben vannak, így ha májusi fagy érte a szőlőt, akkor abban az éveben „a fagyosszentek megszüreteltek”.

Feltehetően éppen ezért érdemelnek különös figyelmet ezek a napok, mert hirtelen lehűlés máskor is történik egy évben, de talán nincs akkora hatással az „életre”, mint ilyenkor.   Az azévi jövendő termés féltése komoly aggodalom.

Ekkora tehető a 2 ókeresztény mártír és a püspök emléknapja. Szegények nem tehetnek arról, hogy a légben ekkor épp úgy alakul a nyomáskülönbség észak és dél között, hogy Európa ezen részén jön a lehűlés. Ezt a jellemző jelenségét nemcsak nálunk, hanem Ausztriában, Németországban és Lengyelországban is megfigyelték.  Ott „Eismänner” ’jégemberek’ vagy „Die drei gestrengen Herrn” ’a három rideg nagyúr’ néven ismeretesek a FagyosSzentek és hasonló módon nem kedvelik őket. De kik is ők hárman?

A katolikus egyház a II. Vatikáni Zsinat naptárreformja kitörölte őket a hivatalos kalendáriumokból. Hiába kerestem nevüket a szentek lexikonában, életükről, legendájukról csak pár mondatos leírásokat találtam. Pedig mindhármukhoz évszázadokon át imádkoztak a hívek közbenjárásukat, segítségüket kérve, templomok viselik a nevüket, történetírók tettek említést róluk. Mégis van egy feltevés, hogy nem is léteztek valójában.


P
ongrác (május 12.)

Neve a Pancratius (latin) szóból ered, jelentése ’mindenható erő’. Más gondolkodás szerint a pan, ’egész’, a gratus a ’kedves’ és a cities ’hamarabb’ szavakból áll össze, azaz ’hamar egészen kedves’, ami arra utal, hogy Pongrác már gyermekkorában együttérző, lágy szívű volt.

szentpongrac.jpgA VI. században keletkezett szenvedéstörténete szerint Phrügiában (a mai Törökország területén) született (a legtöbb forrás szerint 290. körül, a Magyar Katolikus Lexikonban "260 körült" találtam) egy nemesi családban, de korán árvaságra jutott, így nagybátyja nevelte, akivel a keresztényüldözések idején Rómába települtek. Itt jutott hozzá komoly örökségéhez és találkozott a híveivel bujkálni kényszerülő Marcellinusz pápával. Pongrác komolyan gyakorolta a keresztényektől tanult hitet, elkötelezte magát mellette, így a pápa megkeresztelte.  Hamarosan azonban elfogták őket és Pongráccal együtt a császár elé hurcolták. Diocletianus vallásuk megtagadását követelte a keresztényektől, aki nem engedelmeskedett, meghalt. A fiatal fiú az uralkodó előtt bátran védelmezte hitét és a keresztényeket, ezért 304-ben a többi fogollyal együtt lefejezték.

A késő középkorban Pongrácot a tizennégy segítőszent közé sorolták; fejfájáskor hívták segítségül, illetve esküszegés, hamis tanúzás ellen az ő nevére kellet esküdni.


Szervác (május 13.)

Neve a latin Servatius rövidülése, aminek jelentése ’a megmentett’.

Legendája szerint kisázsiában született a 300-as évek első felében, ősei állítólag rokonságban álltak Jézus családjával. Jeruzsálemben szentelték pappá, majd egy angyali megkeresés hatására a németalföldi Tongres városába költözött, hogy elfoglalja a megüresedett püspöki széket.
servac_wikimediaorg.jpgKorának,  egyik jelentős egyházi személyisége volt, akinek jelentős szerepe volt a kereszténység terjesztésében, rengeteget utazott és részt vett számos zsinaton és egyházi gyűlésen. Lelkesen vitatkozott a keresztény vallás hittételeiről, sőt, üldözte azokat, akik másképp gondolkodtak, például az arianizmus híveit. (Ők úgy tartották, hogy Jézus nem egyenlő a Teremtő Istennel, ugyanolyan ember volt, mint mi.)
A hun és egyéb vándorló, portyázó barbár népektől tartva jobbnak látta, ha átteszi székhelyét az erősebb, fallal védett rajnavidéki Maastrichtba, ahol szintén a püspöki hivatalt látta el. Az ő közreműködésével építették át  a város Jupter és Fortuna tiszteletére emelt római templomot, Miasszonyunk „A Tenger Csillaga” bazilikává.

A szent Utolsó zarándokútja Rómába vezetett, ahol a legenda szerint újabb látomása volt; ekkor kapta meg Szent Pétertől a mennyország kulcsát, hogy beengedhesse, akit jónak lát. (A kulcs az egyik fő attribútuma.) Rómából visszatérve 384. Pünkösd hétfőjén halt meg Maastrichtban, ami abban az évben május 13-ára esett.
Sírja fölé 560-ban bazilikát emeltek, ahol földi maradványait őrzik. Kriptája kedvelt zarándokhely, amit a gyógyulnivágyókon túl olyan neves személyiségek keresték fel, mint Martell Károly, Nagy Károly, II. és III. Henrik, Szt Norbert és Szt Bernát, II. János Pál pápa. Nevét viseli a grimbergeni Szent Szerváciusz apátság és a quedlinburgi Saint Servatius templom is, amik a román stílus legszebb németalföldi emlékei közé tartoznak. Szerváciusz Maastricht és Grimbergen városok védőszentje.

Századokon át Európa-szerte tisztelték; oltalmát kérték lábbajok, köszvény, hirtelen halál esetén, illetve patkányok, egerek ellen. Segítségül hívták szerencsés kezdet vagy termékenység érdekében is.


Bonifác (május 14.)

Latin férfinévként Bonifatius, ami a homo boni fati kifejezésből ered, jelentése a ’jó sors embere’, más fordításban ’jótevő’.

szentbonifac.jpgBonifác Pongrác kortársa volt; Diocletianus császár uralkodása alatt élt, polgári életet egy Aglaida nevű nemes hölgy szolgálatában (akinek állítólag a szeretője is volt). Isten szavára aztán áttért a keresztény hitre és elhatározta, hogy bűnei bocsánatának érdekében felkeresi a keresztényülözésben áldozatul esett vértanúkat. Tarsusban találkozott még élő, szenvedő keresztényekkel, akiken segíteni próbált. Őt is elfogták és mert kitartott hite mellett, válogatott kínzásoknak vetették alá, de Bonifác az égre tekintve derűsen viselte a fájdalmakat. Végül 303. május 14-én lefejezték. Sok hitetlen tért meg Krisztus erejét látva a vértanúban. Rómában temettek el.

Már korábban is írtam, a keresztény ünnepek kapcsán, hogy azok különös módon visszavezethetők 1-1 pogány, vagy római ünnephez. Ez most sincs másképp…

A rómaiak Lemuralia (vagy Limuria) ünnepét éppen május közepén tartották. Az ünnepségsorozat lényege az elhunytak ártó szellemeinek kiengesztelése, a termésért való aggodalom. Ovidiusz szerint az ünnepet a városalapító Romulus indította el, hogy kibékítse meggyilkolt testvére, Remus szellemét.
Az ókeresztény vezetők igyekeztek a már létező pogány ünnepekhez igazítani a keresztény ünnepeket is, hogy a hitretérőknek könnyebb legyen az „átállás”. Így lett a római birodalom szintén halottak előtt tisztelgő Lemuralia ünnepe 609. május 13-tól Mária és a vértanuk ünnepe (ekkor szentelte IV. Bonifác pápa a Szent Szűznek és az összes mártírnak a római isteneknek épített Pantheont).
Amikor (a 8. században) az eredeti római ünnep már feledésbe merült III. Gergely pápa volt, aki november 1-én a mindenszenteknek szentelt egy kápolnát a Szent Péter bazilikában és áthelyezte ekkorra az emléknapjukat, amit az angolszászok Halloweenként emlegetnek.

A népi hiedelem szerint sokkal fantáziadúsabb a három fagyosszent története:

 „Pongrác kánikulában subában megfagyott, Szervác a Tisza közepén víz nélkül megfulladt, Bonifácot pedig agyoncsipkedték a szúnyogok, ezért haragusznak ránk emberekre és évről évre visszajönnek, hogy bosszantsanak bennünket.”

Természetesen, népi megfigyelések is jócskán vannak:

  • májusi csendes eső, növeli a vetést
  • ha ilyenkor nagy a hideg, az ősz is hosszú lesz.
  • száraz május, száraz esztendő
  • ha májusban erősen halljuk a békákat kuruttyolni, úgy igen sok eső lészen
  • ha május elején esik, úgy kevés borunk lesz
  • nagyon meleg május után esős június következik
  • ha májusban a tölgy szépen virágzik, és a cserebogár rajta tanyázik, gyakran fogunk hallani mennydörgést
  • májusi meleg eső nagy termés, hideg eső rossz vendég
  • sok bort hoz ám a három ác, (Pongrác, Szervác, Bonifác), ha felhőt egyiken se látsz
  • Szervác, Pongrác, Bonifác megharagszik, fagyot ráz
  • Pongrác, Szervác, Bonifác, Zsófia is lehet gyász
  • Szervác, Pongrác, Bonifác, mind a fagyos szentök, hogy a szőlő el ne fagyjon, füstöljenek kendtök


Ha már rigmus...nekem személyt szerint Csukás István pár sora tetszik nagyon:

"...még jönnek a fagyosszentek,
fagyot hoznak, rendet tesznek,
fagyos ujjal ölelgetnek."
(Harangvirág, meggyfa)

Forrás: Magyar katolikus lexikon, Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium, Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium,
Diós István: A szentek élete, Leganda Aurea (mek.niif.hu), Magyar néprajz VII.

A képek eredetijének forrása: a wikimedia.org oldal.

Megjegyzés: Furcsa módon nem emlékeztem rá, hogy egyszer már (8 éve...) utánajártam a fent tárgyalt szentek kilétének és a májusi időjárási furcsaságoknak, amiről AZ ALÁBBI bejegyzés született akkor...Úgy érzem, nem sokban ismétlem akkori önmagam, ezért hát maradjon ez az esszé is...ha már megírtam...:)

Almaecetes Arclemosó

A szokásos tavaszi méregtelenítő kúra alkalmával gondoltam, kipróbálom az almaecetes vízivást (Ruediger Dhalke méregtelenítős könyvében olvastam róla); nekem nem jött be. Egy darabig iszogattam, de nagyon nem esett jól.
Nem vagyunk egyformák, így kérlek, ne is higgy nekem; inkább próbáld ki Te is és dönts magad, hátha Nálad beválik! :)

Almaecetes ivókúra
Elkészítése:
2dl forralt és visszahűtött vízben keverj el 2 evőkanál almaecetet és 1 teáskanál mézet.
Használata:
Étkezések előtt (leginkább reggel) fél órával idd meg.
Hatása:
Azt mondják róla, hogy bár az almaecet egy sav, mivel igen gyenge, ráadásul higítva iszod, a hatása mégis lúgosító. Akár magáról az almáról, az almaecetről is elmondható, hogy támogatja az emésztőrendszert, csökkenti a vérben lévő koleszterin szintet, ezáltal jótékonyan hat a keringésre és még immunerősítő is.

Tovább gondoltam a dolgot és megivás helyett inkább arclemosóként kezdtem használni, némileg átalakítva az oldat arányait.

Almaecetes arclemosó
Elkészítése:

Egy bébiételes üvegbe töltök 90 ml rózsavizet (lehet forralt, visszahűtött víz is), hozzáöntök 30 ml almaecetet és elkeverek benne 1 kávéskanálnyi mézet.
Használata:
almaeceteslemosojpg.jpgNaponta egyszer (leginkább kora délután, de lehet máskor is :) egy kozmetikai korongra locsolva áttisztítom vele az arcomat, hagyom egy kicsit a bőrömön, majd langyos vízzel leöblítem.
Megjegyzés:
Úgy tapasztaltam, hogy a 3:1 arány az ideális, de persze, ez sincs kőbe vésve. Ha úgy érzed a Te bőröd zsírosabb, vagy inkább szárazabb, akkor változtasd meg nyugodtan; tegyél több ecetet, vagy inkább növeld a víz mennyiségét.
Tárolása:
Mivel nincsenek benne romlandó összetevők (és úgyis elfogy) nem szükséges hűtőben tárolni, de nyári nagy melegben kellemesebb hűvösen használni.
Hatása:
Az almaecetnek hála remekül kiegyensúlyozza a vegyes bőrt, enyhíti a zsíros fényesedést. Antibakteriális és kitűnő hámlasztó tulajdonsága miatt megelőzi a pattanások kialakulását. Összehúzó hatása pedig bőrfeszesítő, azaz a ráncok kevésbé lesznek látványosak. A rózsavíz és a méz kiváló hidratálószerek.
Őszintén mondom, valóban nagyon tuti! Már az első használat után jó volt végigsimítani a puhábbá vált bőrömet, pár nap után pedig tényleg, mintha simultak volna a ráncaim és a fényesedés is enyhült.


Tipp: Arctisztítással kapcsolatban ITT találhatsz még írásokat, recepteket.

Megjegyzés: A fotón látható kozmetikai korongok a hulladékcsökkentés jegyében készült, házilagos kivitelű darabok.
Könnyedén - persze némi idő, energia és anyag (használaton kívüli törölköző) felhasználásával - tudsz készíteni Te is.
Terveim szerint hamarosan bejegyzem ennek mikéntjét, de addig is (például) Juditu blogján találhatsz erre vonatkozó útmutatást.

 

 

 

 

 

Om Shree Dhanvantre Namaha

Az előbbi bejegyzésben írtam röviden a mantrákról, hogy most megmutathassam Neked az egyik személyes kedvencemet :)

2020-ban igencsak fontossá is vált ez a mantra, mert a Gyógyító Erőket mozgósítja, azaz a gyógyulás mantrája, ami Dhanvantrihoz az Ayurvéda istenéhez szól.

Om Shree Dhanvantre Namaha

dhanvantri.jpgJelentése (szanszrit) 'Hódolat a Mennyei gyógyítónak'.
Om, vagy Aum 'az élet hangja', a védikus hagyomány szerint ebből a hangzásból keletkezett minden, ezáltal 'A Legfőbb Isten'-t is jelenti.
Shree (megszólítás) Dhanvantre (Dhanvantri) a hindu Visnu isten egyik megtestesülése, aki a tejóceánból kiemelkedve egyik kezében ambróziát (a halhatatlanság nektárját), másikban egy kagylót, harmadikban gyógynövényeket, negyedikben az isteni gyógyítás tudományának, az Ayurvédánk könyvét hozta magával és adta az isteneknek.
Namaha 'hódolat, tisztelet'

A mantra nem csak testi értelemben segíti a gyógyulást, hanem az emberi élet mindhárom szintjén (fizikai, mentális és érzelmi téren is). Ez azt jelentei, hogy bármiben kérhetjük Dhanvatri (azaz az Univerzum GyógyítóErői, vagy maga Isten) segítségét, amiről azt érezzük, gondoljuk, hogy jobbításra szorul. De jó, ha felkészülünk rá, hogy nem biztos, hogy a segítség olyan formában érkezik, ahogy várnánk ;)
Azért is a kedvencem, ez a mantra, mert nagyon sokszor éreztem már jótékony hatását, akár az általános közérzetemen, akár konkrét helyzet kapcsán, sőt másvalakire vonatkoztatva is.

Valahol úgy hallottam/olvastam, hogy Indiában főzés közben is ezt a mantrát éneklik, kántálják, hogy az étel feltöltődjön pozitív, gyógyító rezgésekkel. Erről az "odaadó nagymama főztje" jut eszembe, aki a szeretetét kavarja bele mindig a család ételébe :)
Ha tehetem, én is így főzök; ha nem is mindig hangosan énekelve a mantrát, de legalább rágondolva, ráhangolódva azokra akiknek készítem az ételt. Egy kis cédulára írva is kibiggyesztettem előkelő helyre a konyhában, biztos, ami biztos ;)

És persze, rengetegszer meghallgatom Deva Permal előadásában is. 


 

Ajánló:

2020-ban Dhanvantri és az Ajurvéda napja november 13. péntekre esik. Erről a bhaktikutir.hu oldalon még olvashatsz, sőt egy ajánlott sziddhit is végigcsinálhatsz Te is Dhanvantri tiszteletére :)

A kép eredetijének forrása a harivara.com oldal.

Mi a Mantra?

Nagyon szeretem a régi védikus (azaz az 'ősi hindu vallás forrásából, az univerzum ezoterikus bölcsességétől eredő') mantrákat. Megnyugtatnak, segítenek gyakorolni a koncentrációt, kitakarítani a gondolatokat és csupa jó dolgot generálnak. Ez nem csak szerintem van így; komoly hagyománnyal keleten igencsak régóta mondogatják őket.

Ha már itt tartunk, meg kell említenem, hogy mint minden dolognak, az építő mantráknak is van ellenpólusuk...a romboló mantra. Ezeket vagy sokat mondogatják nekünk - "De rendetlen vagy! Folyton elhagyod a dolgaidat!" - vagy mi találjuk ki magunknak - "Nincs kézügyességem. Tök hülye vagyok a matekhoz." - és még sorolhatnám, de inkább váltsunk vissza  a fényesebb oldalra, ezeket meg ismerjük fel és gyomláljuk ki tövestől! Azaz vegyük észre, milyen negatív gondolatokat ismételgetünk magunknak, másoknak, és próbáljuk meg elhagyni őket.

aumkeretezve.jpgA mantra szó szanszkrit eredetű, ami a man- 'gondol' jelentésű szótőből és a tra- toldalékból áll össze. Így együtt valami olyasmit jelentenek, hogy 'a gondolkodás eszköze, oltalma', azaz, hogy a folyton gondolatokat dobáló, csacsogó, háttérzajt generáló elménkből való felszabadítás.

Maga a mantra egy mágikus hang, szótag, szó, mondat, vagy akár egy rövidebb költemény is lehet, amit az ember magában, vagy fennhangon ismételget annak érdekében, hogy valamilyen spirituális, azaz lelki változást idézzen elő. Igazából egy ima, amivel megszólítjuk az ÉgiErőket és a segítségüket kérjük. Lehet vallásos szövegnek, fohásznak, varázsigének is nevezni; a címke most sem jelent sokat, a gyakorlása és tapasztalata az igazi :)

A hangsúly az ismétléseken és az Égiekehez való kapcsolódáson van.
Az a jó benne, hogy bármikor lehet mantrázni; várakozva, séta vagy egyéb tevékenység közben, elalvás előtt, ébredés után...Természetesen mégis a leghatékonyabb, ha e célból elvonulunk és konkrétan erre szánva az időt magunkba mélyedünk.

A védikus hagyomány szerint a meditáció alatt 108-szor kell elismételni a mantrát ahhoz, hogy a testünkben lévő mind a 108 nadit, azaz 'fő energiacsatornát',  feltöltsük a hang vibrációjával. A buddhistáknál ez a szám a száz békés és védelmező belátást jelképezi amihez a nyolcféle tudatosság járul, hogy ezek által elérhessük a megvilágosodást.malalanc.jpg
A számoláshoz egy gyöngyfüzér, a mala lánc szolgál eszközként. Leggyakrabban 108 szemből és egy végső, nagyobb szemből áll, amit guruszemnek is neveznek, és a teljesség elérését jelképezi. Innen indulnak és ide érkeznek a mantrázó ujjai. Egy újabb körnél megfordul az irány; a Guruszemet nem szabad "átlépni".
Vannak olyan típusú malák, ahol a 108 gyöngyöt három, a többitől eltérő golyó négy, egyenként 27 szemnyi részre osztja. És rövid, karláncok is egyszer 27 gyöngyből.
Érdekes belegondolni, hogy mindez hasonlóan működik a keresztény kultúrkörben is a rózsafüzérrel.

Megjegyzés
Ebben a bejegyzésben csak nagyon lényegre törően akartam írni a mantrázásról; inkább csak amolyan bevezetőfélének szántam, hogy sorjában bemutathassam a kedvenceimet, hátha Téged is megérint és beépíted őket az életedbe :)

Ajánló
Ha bővebben is érdekel a mantrázás, vagy máris hallgatni szeretnéd őket, jó szívvel ajánlom az alábbi oldalt:
www.devapremalmiten.hu

A felső kép eredetijének forrása a himalayanacademy.com oldal. Az 'AUM' mantrát ábrázolja mandalába foglalva.

TúrósGrízes uzsisüti

Ahogy korábban írtam, a megmaradt téli almák felhasználása végett változatossá próbálom tenni az almás-süti kollekciómat. Egy ilyen irányú receptvadászat során akadtam bele a TúrósGrízes eredeti receptjébe, amiről a (másnapi) második sütésnél már inkább lehagytam az almát...Egyszerűen Isteni!

Hozzávalókgrizesturos.jpg

  • 3 dl tej
  • 2 dl (házi vagy főző) tejszín
  • 20 g vaj
  • 2 x 80 g kristály(os barna) cukor
  • vanília őrlemény (vagy helyette talán kardamom, fahéj)
  • pici só
  • 2-3 evőkanál mazsola
  • 150 g búzadara
  • 250 g túró
  • 3 db tojás
  • 1-2 csepp édesnarancs illóolaj, vagy pici narancs-, citromlé

A tetejére esetleg kókuszreszelék, darált dió, mandula, kakaó, vagy egyéb hozzáillő, kedvedre való "feltét".
El tudom képzelni frissen szedett ribizlivel is :)

Elkészítés

A tejet a tejszínnel felteszem főni egy nagyobb fazékban, beleolvasztom a vajat, hozzáadok 80 g cukrot, vaníliát, egy csipet sót és a mazsolát. Ha a vaj már eltűnt, apránként belekanalazom a búzadarát és kicsit sűrítem (kb. 5 perc).

A túróban elkeverem a tojások sárgáját és az illóolajcseppeket, majd egy fakanállal alaposan beledolgozom tejszínes kásába.

A tojások fehérjét kemény habbá verem, közben hozzáadom a másik 80 grammnyi cukrot. Majd ezt is a masszához keverem.

Egy 22 x 30 centis tepsit kivajazok és eloszlatom benne a tésztát.
200 fokra előmelegített sütőben, légkeveréssel kb. 40 percig (tűpróbáig) sütöm.

Még melegen megszórom kókuszreszelékkel.

Forrás
A recept eredetijét ITT találtam.

Habos-AlmásLepény

Jöjjön a nagy családi kedvencünk minden kommentár nélkül...a HabosAlmás!

Hozzávalók:habosalmas.jpg

  • 350 g liszt (fele rétes - fele sima)
  • 1/2 csomag sütőpor
  • 120 g porcukor (+ kb. 2 ek a habhoz)
  • 150 g vaj (vagy margarin)
  • 2 db tojás
  • 3(-4) ek tejföl
  • Kb. 1,5-2 kg alma
  • Kb. 50 g cukor (de el is hagyható)
  • Kb. 1,5 ek őrölt fahéj


Elkészítés:

A lisztet, a sütőport és a porcukrot elmorzsolom a vajjal, majd hozzáadom a tojások sárgáját és a tejföllel könnyű tésztává gyúrom. Ha ragacsosnak érzem, egy fél órára (míg előkészítem az almát) hűtőbe teszem.

Lisztezett felületen a tészta kb. ¾ részét lappá nyújtom és egy 25 cm átmérőjű pitetálba (vagy közepes méretű tepsibe) nyomkodom.

A megpucolt és lereszelt almát megszórom pici cukorral és fahéjjal, puhára párolom, majd a tésztára halmozom.

A maradék tésztát csíkokra vágom, rudakat sodrok belőle, és berácsozom vele a sütit.

175 fokra előmelegített sütőben, alsó-felső sütéssel kb. 30 percig sütöm.

Míg sül a süti, a tojások fehérjét kemény habbá verem 2 evőkanál cukorral, majd a 30 perces sütési idő lejártakor a rácsokra kanalazom.

Újabb 10-15 percre visszatolom sülni, míg picit barnulni nem kezd a teteje.

Megjegyzés: Ennél kipróbáltabb süti nem is nagyon van; annyi rengetegszer megsütöttem már :)

Tipp: Vendégségbe vinni nagyon ideális, mert gyorsan elkészíthető (vagy akár előző nap), mutatós, elegáns és persze olyan finom, hogy tuti leürül a pitetál, így lehet is hazahozni :)

Fotó: Természetesen a recept mellett látható kép még sütőbekerülés előtt készült, habtalanul. Hamarosan úgyis újra meg kell sütnöm, akkor lekattintom készen is!

Forrás: A recept eredetijét úgy emlékszem, ITT találtam.

Még több almás receptet ITT találhatsz!

 

süti beállítások módosítása